Θωμάς Μοσχόπουλος Φαρενάιτ 451

img

Βασισμένο στο έργο του Ραίη Μπράντμπερυ «… έχετε μπροστά σας έναν δειλό. Το έβλεπα που πήγαινε το πράγμα… επί χρόνια . Το έβλεπα και δεν έλεγα τίποτε. Όταν τελικά έστησαν της πυρές για να κάψουν τα βιβλία, κραύγασα σιγανά, μούγκρισα κανά δυο τρείς φορές αλλά ήταν πλέον αργά. Δεν είχε μείνει κανένας να μουγκρίσει και να κραυγάσει μαζί μου.»

Από τους σημαντικότερους και πιο δραστήριους σκηνοθέτες της γενιάς του, ο Θωμάς Μοσχόπουλος διακρίνεται για τις παραστάσεις του ήδη από την εποχή του Θεάτρου Αμόρε, του οποίου είχε την καλλιτεχνική συν-διεύθυνση, έως και σήμερα που διευθύνει το Θέατρο Πόρτα. Έχει συνεργαστεί με πλειάδα ελλήνων ηθοποιών, ενώ έχει σκηνοθετήσει, εκτός από θεάτρο, όπερα και παιδικές παραστάσεις. Μετά την εξαιρετική μεταφορά της Δίκης του Κάφκα πέρσι, φέτος ανεβάζει στο Φεστιβάλ το Φαρενάιτ 451 του Ραίη Μπράντμπερυ, ο οποίος διασκεύασε το βιβλίο του και για το θέατρο.

Σ’ ένα μελλοντικό, ολοκληρωτικό καθεστώς όπου τα βιβλία καταστρέφονται, ο πρωταγωνιστής του έργου, διώκτης αρχικά των αντιφρονούντων, μεταστρέφεται όταν έρχεται σ’ επαφή με τον μυστικό κόσμο των βιβλίων. Πώς μπορεί να σπάσει το εφιαλτικό πρόσωπο του ολοκληρωτισμού; Μπορεί η διεκδίκηση της «προσωπικής ανάγνωσης» να προκαλέσει στο σύστημα ρήγματα ελευθερίας;

Σημείωμα του σκηνοθέτη

Το 1953, εν τω μέσω της Μακαρθικής περιόδου, εμφανίζεται στα αμερικανικά βιβλιοπωλεία ένα βιβλίο που θα αποτελέσει από τα σημαντικότερα δυστοπικά μυθιστορήματα 20ού αιώνα. Πρόκειται για το Φαρενάιτ 451 του Ραίη Μπράντμπουρυ. Ο τίτλος δηλώνει τη θερμοκρασία στην οποία αρχίζει να καίγεται το χαρτί, και αναφέρεται στην πρακτική της «καύσης βιβλίων» που ταυτίζεται, ιστορικά και συμβολικά, με την καταστολή της ελευθερίας σκέψης και λόγου.
Η υπόθεσή του είναι απλή: Σε μια μελλοντική κοινωνία «πυροτεχνουργοί», λειτουργώντας σαν ένα «Σώμα Κρατικής Ασφάλειας», εντοπίζουν και καίνε όσα βιβλία έχουν σωθεί κρυμμένα από αντιφρονούντες που αρνούνται να συμμορφωθούν στο δόγμα ότι τα βιβλία είναι άχρηστα και βλαβερά. Ο βασικός ήρωας του έργου είναι ένα διακεκριμένο στέλεχος αυτού του «σώματος», όμως ερχόμενος σε επαφή με το «μυστικό σύμπαν των βιβλίων» αρχίζει να μαγνητίζεται επικίνδυνα απ’ αυτό. Σιγά σιγά ανακαλύπτει ότι πίσω από τον κόσμο εικονικής πραγματικότητας, στον οποίο οι συμπολίτες του ζουν εφησυχασμένοι, υπάρχει ένα ολόκληρο δίκτυο που κινείται υπόγεια και σε αντίθετες κατευθύνσεις από τις δικές του επιλογές. Όταν ξυπνήσει η «περιέργειά» του γι’ αυτόν τον κόσμο είναι θέμα χρόνου να γίνει από διώκτης διωκόμενος.
Το 1979 ο ίδιος ο συγγραφέας ξαναγράφει το έργο σε θεατρική μορφή επεμβαίνοντας σημαντικά στο αρχικό περιεχόμενο του κειμένου και δημιουργώντας έτσι τη βάση για ένα πολύ ενδιαφέρον θεατρικό ανέβασμα. Μια πολυφωνική ανάγνωση που ανατριχιάζει με την επικαιρότητα του έργου.

Θωμάς Μοσχόπουλος

Δείτε το teaser της παράστασης εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=7tiI-BVctuc

Συντελεστές:

Μετάφραση - Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού
Κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ
Μουσική: Κορνήλιος Σελαμσής
Φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου
Επιμέλεια κίνησης: Σοφία Πάσχου
Βοηθός σκηνοθέτη: Ρωμανός Μαρούδης
Βοηθός φωτιστή: Tracey Gibbs
Βοηθός σκηνογράφου: Γεωργία Τσίπουρα
Σχεδιασμός προβολών: Χρυσούλα Κοροβέση, Μάριος Γαμπιεράκης
Κατασκευή κοστουμιών: Olga Evseeva
Σχεδιασμός κομμώσεων: Talkin' heads
Παίζουν: Αλέξανδρος Λογοθέτης, Άννα Μάσχα, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Κίττυ Παϊταζόγλου, Χάρης Τσιτσάκης, Μάνος Γαλανής, Θάνος Λέκκας, Ξένια Καλογεροπούλου
Συμπαραγωγή: Φεστιβάλ Αθηνών - Θέατρο Πόρτα

Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους
Εισιτήρια από 10 ευρώ, στα ταμεία του Φεστιβάλ (Πανεπιστημίου 39), στο 210 32 72000 και στα
greekfestival.gr και viva.gr

Περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα «Αθήνα - Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου 2018 ΟΥΝΕΣΚΟ». Mε τη στήριξη του Δικτύου Πολιτισμού του Δήμου Αθηναίων Athens Culture Net, με ιδρυτικό δωρητή το ΄Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος 

Εγκαταστάσεις

Το Φεστιβάλ Αθηνών φιλοξενεί φέτος τέσσερις εγκαταστάσεις, όλες με ελεύθερη είσοδο. Στην Πειραιώς 260, το Φεστιβάλ Αθηνών παρουσιάζει δύο εκθέσεις-εγκαταστάσεις με ξεχωριστό χαρακτήρα, που θα λειτουργούν από τις 19:00 ως τα μεσάνυχτα.

Από τις 3 Ιουνίου ως τις 19 Ιουλίου ο Χώρος Α μεταμορφώνεται σε μια «θεατρική πόλη» αφιερωμένη στη μεγάλη ελληνίδα δραματουργό Λούλα Αναγνωστάκη που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή. Δώδεκα ξεχωριστά δωμάτια, όσα και τα έργα της Αναγνωστάκη (κάθε ένα έχει άλλωστε και το αντίστοιχο όνομα του έργου), αναπαριστούν την αίσθησης του εσωτερικού κάθε έργου αλλά και της νοητικής συνθήκης που το γέννησε. Με οδηγούς τα ίδια τα έργα και μοναδικά τεκμήρια (χειρόγραφα, ηχογραφήσεις, φωτογραφίες) που έφερε στο φως η αρχειακή έρευνα, η γιγάντια αυτή εγκατάσταση φωτίζει μοναδικά το έργο της Αναγνωστάκη. Μια λαβυρινθώδης διαδρομή, που οδηγεί τον επισκέπτη στα βήματα της δημιουργίας της δραματουργού με έναν πρωτόγνωρα βιωματικό τρόπο.


Από τις
10 Ιουνίου ως τις 19 Ιουλίου, ο εικαστικός Παντελής Μάκκας μας καλεί στον Χώρο Α2 της Πειραιώς 260, σε μία βίντεο-εγκατάσταση, ένα video art project που αποτελεί καλλιτεχνική αναπαράσταση της δολοφονίας του μαθητή Αλέξη Γρηγορόπουλου το βράδυ της 6ης Δεκεμβρίου 2008. Η Αντιστολή είναι μία καταγραφή της σύγκρουσης 60 περφόρμερ, υπό την καθοδήγηση της χορογράφου Αγγελικής Στελλάτου, σε ένα μονοπλάνο που αναπτύσσεται στη συνέχεια σε μία προβολή 45 λεπτών. Πώς γεννιέται η βία και πώς πολλαπλασιάζεται; Πώς καταγράφεται και πώς εγγράφεται στη μνήμη; Μία δημιουργία με πολιτική αφετηρία που διερευνά ζητήματα μνήμης και λήθης.

Δύο από τις εγκαταστάσεις εντάσσονται στο Άνοιγμα στην πόλη – Αθήνα. Από αυτές, η πρώτη είναι τα Τοπία ενοχής / Guilty Landscapes, επεισόδιο 1 του σπουδαίου καλλιτέχνη Dries Verhoeven, εγκατάσταση που φιλοξενείται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, από τις 24 Ιουνίου ως τις 3 Ιουλίου.

Ο γνωστός στο ελληνικό κοινό Ολλανδός καλλιτέχνης φέρνει το κοινό αντιμέτωπο με τη δυσάρεστη πραγματικότητα εικόνων της καθημερινότητας, διερευνώντας πόσο είναι δυνατή μια προσωπική διασύνδεση μεταξύ των θεατών τέτοιων εικόνων κι εκείνων που γίνονται θέαμα μέσα από αυτές. Μία δυνατή εγκατάσταση για τη δύναμη της εικόνας.

Δεύτερη εγκατάσταση στο πλαίσιο της ενότητας Άνοιγμα στην πόλη-Αθήνα, είναι ο Αγαθόφρων/ Ο άτλας του συλλέκτη, από την ομάδα werkraum.

Η ομάδα εμπνέεται από την ιστορία του Αγαθόφρονα Νικολόπουλου, που μετά την ίδρυση του νέου ελληνικού κράτους, αποφασίζει να δωρίσει στην γενέτειρα του πατέρα του, την Ανδρίτσαινα, μια από τις πιο σπάνιες ιδιωτικές συλλογές βιβλίων της εποχής, για τη βιβλιοθήκη του χωριού. Ο ίδιος πεθαίνει από τέτανο πριν ακόμα ταξιδέψει, ενώ τα βιβλία φτάνουν στην Ανδρίτσαινα και μένουν στα κιβώτια για πολλά χρόνια. Διαμορφωμένη in situ για το αίθριο του Μουσείου Μπενάκη της οδού Πειραιώς, η εγκατάσταση φιλοδοξεί να ξεδιπλώσει το πραγματικό και αφηγηματικό μέγεθος μιας βιβλιοθήκης, ως άτλαντα της μνήμης που ταξιδεύει ανάμεσά μας. Από τις 28 Ιουνίου ως τις 29 Ιουλίου.
Η παράσταση εντάσσεται στο πρόγραμμα «Αθήνα - Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου 2018 ΟΥΝΕΣΚΟ». Mε τη στήριξη του Δικτύου Πολιτισμού του Δήμου Αθηναίων Athens Culture Net, με ιδρυτικό δωρητή το ΄Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος.